Pravděpodobně nejpoužívanější funkce. VCDS vyžádá z řídící jednotky výpis paměti závad. Pokud je tento výpis "prázdný", znamená to, že v paměti není uložena závada a zobrazí se tedy hlášení "nenalezena závada", pokud jsou ve výpisu chybové kódy, tak je VCDS zobrazí a přiřadí k nim slovní hlášení, například "65535 - Řídící jednotka vadná". Je tedy zřejmé, že při čtení paměti závad neprobíhá žádný test, pouze se čte určitý obsah paměti, to je také veškerá podstata této diagnostické funkce, nic víc - nic míň. Další věcí je to, proč a kdy se do paměti řídící jednotky závada zapíše (nyní se dostáváme k tomu proč zavádějící..). Řídící jednotka označí díl za vadný, a uloží jej do paměti závad tehdy, když jeho signál není v určené toleranci, ovšem to proč není v toleranci, to už jednotka neví. Logicky by se řeklo, že je díl vadný a proto dává špatný signál, ovšem to není vždy pravda. Může se stát, že za špatný signál může zcela jiný díl, který ten náš ovlivňuje. Další věcí je stav kdy auto nejede a paměť závad je prázdná, kde je chyba? V diagnostice? Kdepak, ta "jen" zobrazila to co jí řídící jednotka poslala, nebo spíše neposlala (chybový kód). Z uvedeného vyplývá, že funkce čtení paměti závad je pouze orientační. Dozvíme se tak co si o vozidle myslí řídící jednotka a to je vše. Ověřit zda je její doměnka správná už je samozřejmě na mechanikovi.Má k tomu další funkce jako čtení měřených hodnot a akční členy.